Co sÄ…dzicie o wymianie kolektora na 4-2-1 w F500 1.2 benzin?
Warto się bawić? ktoś eksperymentował w tym silniku ?
Mam na uwadze coÅ› takiego :
http://www.drogos.pl/index.html?id=23612&site_id=24150
Kolektor wydechowy 4-2-1
Posty: 11
• Strona 1 z 1
-
Qnisko - Posty: 309
- Dołączył(a): niedziela, 3 czerwca 2012, 11:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Fiacik 500
- Pojemność silnika:: 1.2
- Rodzaj paliwa:: Benzyna+LPG
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
Co chcesz osiągnąć?
Wymiana samego kolektora będzie odczuwalna głównie w portfelu
Wymiana samego kolektora będzie odczuwalna głównie w portfelu
- bart
- Posty: 21
- Dołączył(a): czwartek, 21 czerwca 2012, 16:42
- Lokalizacja: SY
- Samochód:
- Pojemność silnika::
- Rodzaj paliwa::
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
Wiązało by się to jeszcze ze zmianą dolotu, na bardziej "przelotowy".
Póki co to tylko chcę znać opinie o tych kolektorach, czy nie pękają itp.
Na razie Małżonka studzi moje zapały
Póki co to tylko chcę znać opinie o tych kolektorach, czy nie pękają itp.
Na razie Małżonka studzi moje zapały
-
Qnisko - Posty: 309
- Dołączył(a): niedziela, 3 czerwca 2012, 11:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Fiacik 500
- Pojemność silnika:: 1.2
- Rodzaj paliwa:: Benzyna+LPG
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
Hmm, to już lepiej zmienić sztukę na z większym silnikiem...
- brachu
- Posty: 24
- Dołączył(a): sobota, 14 lipca 2012, 15:18
- Samochód:
- Pojemność silnika::
- Rodzaj paliwa::
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
Układy wydechowe współcześnie produkowanych samochodów liczone są dla ekonomicznych obrotów silnika na podstawie drgań słupa gazu. Są to dla tunera amatora dość skomplikowane wyliczenia, jednak ich zasada jest dość prosta:
długi, wąski dolot i gruby, krótki wydech = nisko położony moment obrotowy
krótki, gruby dolot i długi, wąski wydech = wysoko położony moment obrotowy
Powyższa zasada stosuje się oczywiście do silnika jednocylindrowego. W przypadku silników wielocylindrowych spaliny z poszczególnych cylindrów łączone są w jedną strugę za pomocą kolektora. Jest to element układu wydechowego w największym stopniu wpływający na charakterystykę silnika. W silnikach wysilonych, jak na przykład BMW m-power, stosuje się potwornie długie kolektory zwane potocznie "makaronami". Taki długi odcinek pomiędzy zaworem wydechowym, a punktem mieszania się wszystkich strug spalin z silnika powoduje to, iż nie są zakłócane ich drgania, a co za tym idzie występuje bardzo dobre przepłukanie cylindra w czasie przekrycia zaworów, szczególnie na wysokich obrotach. Makarony zwykle kończą się niemiłosiernie grubą rurą i wolnym wydechem, co powoduje że niebezpieczeństwo odbicia fali spada prawie do zera.
Przykład: W dobrze "wyżyłowanym" golfie I makarony kończą się dopiero pod tylnym mocowaniem foteli, a średnica rury wydechowej za nimi wynosi 65mm. Makarony mają niestety ujemny wpływ na silniki gaźnikowe i C(constant)FI (k,l-jetronic), ze względu na wywoływane przez spaliny podciśnienie. W efekcie mieszanka paliwowo-powietrzna wylatuje niespalona z wydechu w momencie przekrycia się zaworów. "Makarony" nie mają jednak aż tak złego wpływu na silniki zasilane wtryskiem sekwencyjnym, chociaż i tutaj, na niskich obrotach może nastąpić niewielkie zakłamanie ilości pobieranego przez silnik powietrza. Nie będzie to jednak aż tak odczuwalne, jak w przypadku silnika zasilanego gaźnikiem.
Krótki kolektor wydechowy stanowi kompromis pomiędzy osiągami, ekonomią oraz ekologią. Jest on tani, prosty, zajmuje mało miejsca, minimalizuje odległość pomiędzy katalizatorem a silnikiem. Zapewnia poprawną pracę w zakresie niskich i średnich obrotów - samochody seryjne nie są projektowane pod kątem maksymalizacji osiągów, za wyjątkiem nielicznych spośród grona określanych mianem usportowionych. Przeciętne auto poruszające się po naszych ulicach ma długi dolot, krótki kolektor wydechowy, a np. silniki dragsterów mają przepustnice przy samej głowicy i zaraz na nich filtr powietrza. Maszyny te posiadają oddzielne wydechy dla każdego cylindra. Gdyby zastosować takie rozwiązanie w samochodzie seryjnym, jego silnik byłby totalnie nieelastyczny, gdyż wyliczono go na bardzo wysokie obroty. Tylko na nich dobrze pracuje. Nawet najsilniejsze auto tego typu może mieć duży problem z ruszeniem np. z 1500 obrotów/min.
długi, wąski dolot i gruby, krótki wydech = nisko położony moment obrotowy
krótki, gruby dolot i długi, wąski wydech = wysoko położony moment obrotowy
Powyższa zasada stosuje się oczywiście do silnika jednocylindrowego. W przypadku silników wielocylindrowych spaliny z poszczególnych cylindrów łączone są w jedną strugę za pomocą kolektora. Jest to element układu wydechowego w największym stopniu wpływający na charakterystykę silnika. W silnikach wysilonych, jak na przykład BMW m-power, stosuje się potwornie długie kolektory zwane potocznie "makaronami". Taki długi odcinek pomiędzy zaworem wydechowym, a punktem mieszania się wszystkich strug spalin z silnika powoduje to, iż nie są zakłócane ich drgania, a co za tym idzie występuje bardzo dobre przepłukanie cylindra w czasie przekrycia zaworów, szczególnie na wysokich obrotach. Makarony zwykle kończą się niemiłosiernie grubą rurą i wolnym wydechem, co powoduje że niebezpieczeństwo odbicia fali spada prawie do zera.
Przykład: W dobrze "wyżyłowanym" golfie I makarony kończą się dopiero pod tylnym mocowaniem foteli, a średnica rury wydechowej za nimi wynosi 65mm. Makarony mają niestety ujemny wpływ na silniki gaźnikowe i C(constant)FI (k,l-jetronic), ze względu na wywoływane przez spaliny podciśnienie. W efekcie mieszanka paliwowo-powietrzna wylatuje niespalona z wydechu w momencie przekrycia się zaworów. "Makarony" nie mają jednak aż tak złego wpływu na silniki zasilane wtryskiem sekwencyjnym, chociaż i tutaj, na niskich obrotach może nastąpić niewielkie zakłamanie ilości pobieranego przez silnik powietrza. Nie będzie to jednak aż tak odczuwalne, jak w przypadku silnika zasilanego gaźnikiem.
Krótki kolektor wydechowy stanowi kompromis pomiędzy osiągami, ekonomią oraz ekologią. Jest on tani, prosty, zajmuje mało miejsca, minimalizuje odległość pomiędzy katalizatorem a silnikiem. Zapewnia poprawną pracę w zakresie niskich i średnich obrotów - samochody seryjne nie są projektowane pod kątem maksymalizacji osiągów, za wyjątkiem nielicznych spośród grona określanych mianem usportowionych. Przeciętne auto poruszające się po naszych ulicach ma długi dolot, krótki kolektor wydechowy, a np. silniki dragsterów mają przepustnice przy samej głowicy i zaraz na nich filtr powietrza. Maszyny te posiadają oddzielne wydechy dla każdego cylindra. Gdyby zastosować takie rozwiązanie w samochodzie seryjnym, jego silnik byłby totalnie nieelastyczny, gdyż wyliczono go na bardzo wysokie obroty. Tylko na nich dobrze pracuje. Nawet najsilniejsze auto tego typu może mieć duży problem z ruszeniem np. z 1500 obrotów/min.
- pola102
- Posty: 5
- Dołączył(a): poniedziałek, 14 stycznia 2013, 18:17
- Samochód: audi
- Pojemność silnika::
- Rodzaj paliwa:: Diesel
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
dziękujemy bardzo za przekopiowanie tekstu z netu
-
damianx - Posty: 1178
- Dołączył(a): wtorek, 15 kwietnia 2008, 23:07
- Lokalizacja: Mexico
- Samochód: Abarth 595
- Pojemność silnika:: 1400
- Rodzaj paliwa:: Benzyna
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
Witam
Moim zdaniem nie ma sensu dłubać w 1.2. Z tego silnika nie wyciśnie się więcej niż 20 km. Producent wsadził 1.2 ze względu na ekonomię. Nie myślał w tym przypadku o osiągach. Silnik jest nieskomplikowany i to jest jego zaleta.
Pozdrawiam
Moim zdaniem nie ma sensu dłubać w 1.2. Z tego silnika nie wyciśnie się więcej niż 20 km. Producent wsadził 1.2 ze względu na ekonomię. Nie myślał w tym przypadku o osiągach. Silnik jest nieskomplikowany i to jest jego zaleta.
Pozdrawiam
-
ryba-opole - Posty: 10
- Dołączył(a): czwartek, 31 października 2013, 11:24
- Samochód: 500 Abarth
- Pojemność silnika:: 1.4
- Rodzaj paliwa:: Benzyna
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
Jaka jest praktyczna różnica?
- gromatyk23
- Posty: 3
- Dołączył(a): sobota, 4 stycznia 2014, 20:33
- Samochód: bmw
- Pojemność silnika::
- Rodzaj paliwa:: Benzyna
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
ryba-opole napisał(a):Witam
Moim zdaniem nie ma sensu dłubać w 1.2. Z tego silnika nie wyciśnie się więcej niż 20 km. Producent wsadził 1.2 ze względu na ekonomię. Nie myślał w tym przypadku o osiągach. Silnik jest nieskomplikowany i to jest jego zaleta.
Pozdrawiam
Myślę że jak dłubać w nim to jakieś turbo i to z pewnością da zadowalające wyniki
- Roswell
- Posty: 65
- Dołączył(a): sobota, 13 lipca 2013, 14:02
- Lokalizacja: Ustroń
- Samochód: 500
- Pojemność silnika:: 0.9T + 1.2
- Rodzaj paliwa:: Benzyna+LPG
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
Co do turbo to na forum Pandy jest Panda z silnikiem 1.2 turbo i daje rade
Ja póki co pozostaje przy serii bo przebiegi robię spore i bardziej zależy mi na bezawaryjności niż na osiągach no i też wydatki na modyfikacje.....
Ja póki co pozostaje przy serii bo przebiegi robię spore i bardziej zależy mi na bezawaryjności niż na osiągach no i też wydatki na modyfikacje.....
-
Qnisko - Posty: 309
- Dołączył(a): niedziela, 3 czerwca 2012, 11:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Fiacik 500
- Pojemność silnika:: 1.2
- Rodzaj paliwa:: Benzyna+LPG
Re: Kolektor wydechowy 4-2-1
Nie pomyśl że mam nie wiadomo ile kasy bo nie mam ani jakieś fajne auto bo też nie mam.
Ale czy warto wkładać w zwykłe 1.2 przynajmniej 2000 zł?
Powiem tak: mój znajomy sprowadził sobie z Niemiec pięćsetkę 0.9 TwinAir Start&Stop Lounge... jak to jeździ. Dał 30000 razem z opłatami przebieg niecałe 40000 km 2010 rok. Za 24000 mógłby kupić 1.2... więc dopłaty jest zaledwie 6000 zł.
Ale czy warto wkładać w zwykłe 1.2 przynajmniej 2000 zł?
Powiem tak: mój znajomy sprowadził sobie z Niemiec pięćsetkę 0.9 TwinAir Start&Stop Lounge... jak to jeździ. Dał 30000 razem z opłatami przebieg niecałe 40000 km 2010 rok. Za 24000 mógłby kupić 1.2... więc dopłaty jest zaledwie 6000 zł.
- antek23
- Posty: 7
- Dołączył(a): sobota, 8 lutego 2014, 21:10
- Samochód: jeszcze stare Punto I... ale w n/d przyszłości
- Pojemność silnika::
- Rodzaj paliwa:: Benzyna
Posty: 11
• Strona 1 z 1
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości