Kolektor wydechowy 4-2-1

Chcesz upiększyc swoje auto? A może pochwalić się przeprowadzonymi zmianami w Fiacie 500? Tu możesz to zrobić

Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez Qnisko » Å›roda, 19 wrzeÅ›nia 2012, 18:41

Co sÄ…dzicie o wymianie kolektora na 4-2-1 w F500 1.2 benzin?
Warto się bawić? ktoś eksperymentował w tym silniku ?
Mam na uwadze coÅ› takiego :
http://www.drogos.pl/index.html?id=23612&site_id=24150
Avatar użytkownika
Qnisko
 
Posty: 309
Dołączył(a): niedziela, 3 czerwca 2012, 11:50
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Fiacik 500
Pojemność silnika:: 1.2
Rodzaj paliwa:: Benzyna+LPG


Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez bart » piÄ…tek, 21 wrzeÅ›nia 2012, 14:22

Co chcesz osiągnąć?

Wymiana samego kolektora będzie odczuwalna głównie w portfelu ;)
bart
 
Posty: 21
Dołączył(a): czwartek, 21 czerwca 2012, 16:42
Lokalizacja: SY
Samochód:
Pojemność silnika::
Rodzaj paliwa::

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez Qnisko » piÄ…tek, 21 wrzeÅ›nia 2012, 18:35

Wiązało by się to jeszcze ze zmianą dolotu, na bardziej "przelotowy".
Póki co to tylko chcę znać opinie o tych kolektorach, czy nie pękają itp.
Na razie Małżonka studzi moje zapały ;)
Avatar użytkownika
Qnisko
 
Posty: 309
Dołączył(a): niedziela, 3 czerwca 2012, 11:50
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Fiacik 500
Pojemność silnika:: 1.2
Rodzaj paliwa:: Benzyna+LPG

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez brachu » piÄ…tek, 12 października 2012, 11:30

Hmm, to już lepiej zmienić sztukę na z większym silnikiem...
brachu
 
Posty: 24
Dołączył(a): sobota, 14 lipca 2012, 15:18
Samochód:
Pojemność silnika::
Rodzaj paliwa::

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez pola102 » poniedziaÅ‚ek, 14 stycznia 2013, 18:28

Układy wydechowe współcześnie produkowanych samochodów liczone są dla ekonomicznych obrotów silnika na podstawie drgań słupa gazu. Są to dla tunera amatora dość skomplikowane wyliczenia, jednak ich zasada jest dość prosta:
długi, wąski dolot i gruby, krótki wydech = nisko położony moment obrotowy
krótki, gruby dolot i długi, wąski wydech = wysoko położony moment obrotowy
Powyższa zasada stosuje się oczywiście do silnika jednocylindrowego. W przypadku silników wielocylindrowych spaliny z poszczególnych cylindrów łączone są w jedną strugę za pomocą kolektora. Jest to element układu wydechowego w największym stopniu wpływający na charakterystykę silnika. W silnikach wysilonych, jak na przykład BMW m-power, stosuje się potwornie długie kolektory zwane potocznie "makaronami". Taki długi odcinek pomiędzy zaworem wydechowym, a punktem mieszania się wszystkich strug spalin z silnika powoduje to, iż nie są zakłócane ich drgania, a co za tym idzie występuje bardzo dobre przepłukanie cylindra w czasie przekrycia zaworów, szczególnie na wysokich obrotach. Makarony zwykle kończą się niemiłosiernie grubą rurą i wolnym wydechem, co powoduje że niebezpieczeństwo odbicia fali spada prawie do zera.
Przykład: W dobrze "wyżyłowanym" golfie I makarony kończą się dopiero pod tylnym mocowaniem foteli, a średnica rury wydechowej za nimi wynosi 65mm. Makarony mają niestety ujemny wpływ na silniki gaźnikowe i C(constant)FI (k,l-jetronic), ze względu na wywoływane przez spaliny podciśnienie. W efekcie mieszanka paliwowo-powietrzna wylatuje niespalona z wydechu w momencie przekrycia się zaworów. "Makarony" nie mają jednak aż tak złego wpływu na silniki zasilane wtryskiem sekwencyjnym, chociaż i tutaj, na niskich obrotach może nastąpić niewielkie zakłamanie ilości pobieranego przez silnik powietrza. Nie będzie to jednak aż tak odczuwalne, jak w przypadku silnika zasilanego gaźnikiem.
Krótki kolektor wydechowy stanowi kompromis pomiędzy osiągami, ekonomią oraz ekologią. Jest on tani, prosty, zajmuje mało miejsca, minimalizuje odległość pomiędzy katalizatorem a silnikiem. Zapewnia poprawną pracę w zakresie niskich i średnich obrotów - samochody seryjne nie są projektowane pod kątem maksymalizacji osiągów, za wyjątkiem nielicznych spośród grona określanych mianem usportowionych. Przeciętne auto poruszające się po naszych ulicach ma długi dolot, krótki kolektor wydechowy, a np. silniki dragsterów mają przepustnice przy samej głowicy i zaraz na nich filtr powietrza. Maszyny te posiadają oddzielne wydechy dla każdego cylindra. Gdyby zastosować takie rozwiązanie w samochodzie seryjnym, jego silnik byłby totalnie nieelastyczny, gdyż wyliczono go na bardzo wysokie obroty. Tylko na nich dobrze pracuje. Nawet najsilniejsze auto tego typu może mieć duży problem z ruszeniem np. z 1500 obrotów/min.
pola102
 
Posty: 5
Dołączył(a): poniedziałek, 14 stycznia 2013, 18:17
Samochód: audi
Pojemność silnika::
Rodzaj paliwa:: Diesel

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez damianx » wtorek, 15 stycznia 2013, 00:18

dziękujemy bardzo za przekopiowanie tekstu z netu ;)
Avatar użytkownika
damianx
 
Posty: 1174
Dołączył(a): wtorek, 15 kwietnia 2008, 23:07
Lokalizacja: Mexico
Samochód: Abarth 595
Pojemność silnika:: 1400
Rodzaj paliwa:: Benzyna

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez ryba-opole » poniedziaÅ‚ek, 11 listopada 2013, 14:00

Witam

Moim zdaniem nie ma sensu dłubać w 1.2. Z tego silnika nie wyciśnie się więcej niż 20 km. Producent wsadził 1.2 ze względu na ekonomię. Nie myślał w tym przypadku o osiągach. Silnik jest nieskomplikowany i to jest jego zaleta.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
ryba-opole
 
Posty: 10
Dołączył(a): czwartek, 31 października 2013, 11:24
Samochód: 500 Abarth
Pojemność silnika:: 1.4
Rodzaj paliwa:: Benzyna

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez gromatyk23 » sobota, 4 stycznia 2014, 20:36

Jaka jest praktyczna różnica?
gromatyk23
 
Posty: 3
Dołączył(a): sobota, 4 stycznia 2014, 20:33
Samochód: bmw
Pojemność silnika::
Rodzaj paliwa:: Benzyna

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez Roswell » sobota, 4 stycznia 2014, 21:49

ryba-opole napisał(a):Witam

Moim zdaniem nie ma sensu dłubać w 1.2. Z tego silnika nie wyciśnie się więcej niż 20 km. Producent wsadził 1.2 ze względu na ekonomię. Nie myślał w tym przypadku o osiągach. Silnik jest nieskomplikowany i to jest jego zaleta.
Pozdrawiam


Myślę że jak dłubać w nim to jakieś turbo i to z pewnością da zadowalające wyniki :Q
Roswell
 
Posty: 65
Dołączył(a): sobota, 13 lipca 2013, 14:02
Lokalizacja: Ustroń
Samochód: 500
Pojemność silnika:: 0.9T + 1.2
Rodzaj paliwa:: Benzyna+LPG

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez Qnisko » niedziela, 5 stycznia 2014, 22:57

Co do turbo to na forum Pandy jest Panda z silnikiem 1.2 turbo i daje rade :devil
Ja póki co pozostaje przy serii bo przebiegi robię spore i bardziej zależy mi na bezawaryjności niż na osiągach ;) no i też wydatki na modyfikacje..... :(
Avatar użytkownika
Qnisko
 
Posty: 309
Dołączył(a): niedziela, 3 czerwca 2012, 11:50
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Fiacik 500
Pojemność silnika:: 1.2
Rodzaj paliwa:: Benzyna+LPG

Re: Kolektor wydechowy 4-2-1

Postprzez antek23 » sobota, 8 lutego 2014, 21:29

Nie pomyśl że mam nie wiadomo ile kasy bo nie mam ani jakieś fajne auto bo też nie mam.
Ale czy warto wkładać w zwykłe 1.2 przynajmniej 2000 zł?
Powiem tak: mój znajomy sprowadził sobie z Niemiec pięćsetkę 0.9 TwinAir Start&Stop Lounge... jak to jeździ. Dał 30000 razem z opłatami przebieg niecałe 40000 km 2010 rok. Za 24000 mógłby kupić 1.2... więc dopłaty jest zaledwie 6000 zł.
antek23
 
Posty: 7
Dołączył(a): sobota, 8 lutego 2014, 21:10
Samochód: jeszcze stare Punto I... ale w n/d przyszłości
Pojemność silnika::
Rodzaj paliwa:: Benzyna


Powrót do Tuning Fiat 500

Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Warszawa SUSHI Dowóz Dostawa | SUSHI Warszawa Ochota Restauracja | Kurs Prawo Jazdy Katowice | Kwiaciarnia Katowice Rajski Ptak | Sushi Pruszków | Tworzenie stron Internetowych | TBS Katowice Osiedle Bulwary Rawy | Fryzjer Katowice | Autokasacja Warszawa SKUP aut na telefon