Felgi
Napisane: poniedziałek, 3 listopada 2008, 11:51
Idzie zima, więc trzeba poważnie się zastanowić nad oponami zimowymi. Serwisy Fiata mają "promocję" opon wraz z kołami stalowymi. Wiadomo na zimę lepiej oszczędzać alufelgi. Tylko ta promocja mnie nie zachwyciła, koszt felg stalowych 15" wynosi 276 PLN a koszt opon 185/55 15 Fulda Montero2 300 PLN :(. Czyli Fiat za stalowe koła liczy jak za nowe alufelgi, cena opony jest o około 100zł wyższa niż w sklepach ;).
W fiaciku mam aluchy 6Jx15H2-ET35, felgi stalowe do niego to 6Jx15H2-ET40.
Rozstaw śrub: 4x98mm, średnica centrująca CH58mm.
Dane obręczy do konkretnych wersji w instrukcji obsługi na str. 156.
Troszkę teori o kołach:
Felgę charakteryzuje kilka oznaczeń. Dla przykładu felga o oznaczeniu 6Jx15 oznacza felgę o szerokości 6" i średnicy 15"
Oprócz tych podstawowych parametrów felgę cechuje również otwór centrujący a w zasadzie jego wielkość (podawana w milimetrach). Stanowi go kołnierz piasty. Niemniej jednak gdy interesująca nas felga posiada ten otwór większy od kołnierza znajdującego się na piaście istnieje możliwość jej montażu. Wykorzystujemy do tego pierścienie centrujące (wykonane z tworzyw sztucznych bądź z aluminium).
Bardzo ważne znaczenie pełni również ET czyli odsadzenie felgi. Jest to odległość wyrażona w milimetrach pomiędzy osią symetrii felgi a płaszczyzną przylegania felgi do piasty. ET występuje zazwyczaj w postaci liczb dodatnich ale zdarzają się felgi z ET ujemnym. Odsadzenie felgi możemy zwiększyć stosując tuleje dystansowe. Felga posiadająca mniejszą wartość ET zwiększa rozstaw kół zwiększając tym samym rant felgi. ET dobieramy odpowiednio wraz z szerokością felgi tak by koła nie wystawały poza obrys pojazdu
Od połowy szerokości felgi (uprzednio przeliczonej na mm) odejmując wartość ET otrzymamy odległość ile felga będzie odsunięta na zewnątrz auta licząc od piasty.
Kolejnym czynnikiem argumentującym dobór felg oraz ich głębokości osadzenia jest posiadany rodzaj zawieszenia. Miękkie i niskie zawieszenie powoduje obcieranie opon o nadkola.
Zbyt szeroka felga może również obcierać przy maksymalnym skręcie.
[center] [/center]
Po poszukiwaniach kółek znalazłem pasujące od aut:
Fiat: Idea/500, Stilo, Marea, Bravo, Brava, Panda, Multipla, Punto do 2005-09, Croma do 1996-12.
Nowe Punto mają już roztaw 4X100mm, niektóre stalówki mają offset ET45mm i koło wchodzi głębiej o 10mm a roztaw zmniejsza się o 20mm, nie wiem czy nie będzie to problemem na dziurawych zakrętach, ale raczej 10 mm to dosyć mało.
Pasują także od Lancia Ypsylon, Lybra i niektóre od Alfy.
W fiaciku mam aluchy 6Jx15H2-ET35, felgi stalowe do niego to 6Jx15H2-ET40.
Rozstaw śrub: 4x98mm, średnica centrująca CH58mm.
Dane obręczy do konkretnych wersji w instrukcji obsługi na str. 156.
Troszkę teori o kołach:
Felgę charakteryzuje kilka oznaczeń. Dla przykładu felga o oznaczeniu 6Jx15 oznacza felgę o szerokości 6" i średnicy 15"
Oprócz tych podstawowych parametrów felgę cechuje również otwór centrujący a w zasadzie jego wielkość (podawana w milimetrach). Stanowi go kołnierz piasty. Niemniej jednak gdy interesująca nas felga posiada ten otwór większy od kołnierza znajdującego się na piaście istnieje możliwość jej montażu. Wykorzystujemy do tego pierścienie centrujące (wykonane z tworzyw sztucznych bądź z aluminium).
Bardzo ważne znaczenie pełni również ET czyli odsadzenie felgi. Jest to odległość wyrażona w milimetrach pomiędzy osią symetrii felgi a płaszczyzną przylegania felgi do piasty. ET występuje zazwyczaj w postaci liczb dodatnich ale zdarzają się felgi z ET ujemnym. Odsadzenie felgi możemy zwiększyć stosując tuleje dystansowe. Felga posiadająca mniejszą wartość ET zwiększa rozstaw kół zwiększając tym samym rant felgi. ET dobieramy odpowiednio wraz z szerokością felgi tak by koła nie wystawały poza obrys pojazdu
Od połowy szerokości felgi (uprzednio przeliczonej na mm) odejmując wartość ET otrzymamy odległość ile felga będzie odsunięta na zewnątrz auta licząc od piasty.
Kolejnym czynnikiem argumentującym dobór felg oraz ich głębokości osadzenia jest posiadany rodzaj zawieszenia. Miękkie i niskie zawieszenie powoduje obcieranie opon o nadkola.
Zbyt szeroka felga może również obcierać przy maksymalnym skręcie.
[center] [/center]
Po poszukiwaniach kółek znalazłem pasujące od aut:
Fiat: Idea/500, Stilo, Marea, Bravo, Brava, Panda, Multipla, Punto do 2005-09, Croma do 1996-12.
Nowe Punto mają już roztaw 4X100mm, niektóre stalówki mają offset ET45mm i koło wchodzi głębiej o 10mm a roztaw zmniejsza się o 20mm, nie wiem czy nie będzie to problemem na dziurawych zakrętach, ale raczej 10 mm to dosyć mało.
Pasują także od Lancia Ypsylon, Lybra i niektóre od Alfy.